Opera in de Infirmerie

Opera in de Infirmerie

infirmerie opera

Opera in de Infirmerie: Onderstaand artikel verscheen in de Bonus, het kwartaalblad van Welzijn Ouderen van de Catharinastichting. Een actueel programma van de opera’s die vertoond worden, vindt u hier en in de cultuurladder.

“Samen opera beleven in Infirmerie”

Het was op een verregende middag in Middelburg en het is inmiddels dertig jaar geleden. Hans van Krimpen en zijn vrouw wilden per se naar de bioscoop, maar er draaide niets anders dan een film van La Traviata van Verdi. “Dat hebben we uit ellende toen maar gedaan.” Het was het begin van zijn grote liefde voor de opera. “Het was zo ontroerend mooi, dat we de suppoost, die in de pauze popmuziek liet draaien, bijna hebben gemolesteerd.” Deze liefde heeft uiteindelijk geleid tot de operavoorstellingen in de Infirmerie die in het nieuwe seizoen zeker weer een vervolg krijgen. “Alleen naar een opera kijken en luisteren is gewoon niet leuk; dat moet je met elkaar doen.”

Hans van Krimpen kan voor de voorstellingen in de Infirmerie putten uit een rijke verzameling DVD’s met opera’s. “Op het moment dat ik één opera had gezien, was ik verkocht. En als je dan ook nog verzamelaar bent, houdt het nooit op. Er staan er inmiddels 200 in de kast, maar ik geloof dat ik ze nog niet allemaal gedraaid heb. Eigenlijk omdat ik dat liever doe met andere mensen om me heen.”

Het idee van de operavoorstelling komt uit Wijk bij Duurstede, in de buurt waarvan Hans zijn huis heeft. Een oude bioscoop is daar een paar jaar geleden tot theater omgebouwd. Op zijn voorstel is een serie opgezet met het vertonen van opera’s. Het was meteen een doorslaand succes met 80 à 90 mensen in de zaal. In Brielle heeft hij hetzelfde voor elkaar gekregen. Afhankelijk van de populariteit van de opera zitten er tussen de 20 en 90 mensen in de Infirmerie. “De mensen vinden het prachtig dat ze in hun eigen stad naar de opera kunnen. Rotterdam is net te ver weg en bovendien kost dat behalve een duur kaartje ook nog eens veel parkeergeld. In de Infirmerie kweek je door het grote scherm en een goede muziekinstallatie toch een beetje dezelfde sfeer en ze zijn veel minder geld kwijt.”

Der Ring des Nibelungen
De operavoorstellingen zijn op bescheiden schaal begonnen; in de eigen huiskamer van Hans aan de Molenstraat. Na een oproep in de krant, kwamen er tien tot elf mensen op af. Het was er wat aan de krappe kant, maar iedereen was bijzonder enthousiast. In diezelfde tijd kwam de Volksuniversiteit met het idee om Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner te vertonen; vier opera’s die bij elkaar vijftien uur duren. Hans nam mede de organisatie ervan op zich met als resultaat dat de eerste voorstelling in de Infirmerie tussen de 40 en 50 belangstellenden trok. Het was zo’n succes dat een vervolg niet kon uitblijven. “Ze smeekten me bijna om ermee verder te gaan. In verband met de rechten bleek de Volksuniversiteit dat niet te mogen, maar kon het wel in de Infirmerie. Na de Ring heb ik nog drie of vier operavoorstellingen georganiseerd en vervolgens voor het nieuwe seizoen een heel jaarprogramma opgesteld.”

Pittige schandaaltjes
Gezien de belangstelling voor de operavoorstellingen heeft Hans kunnen concluderen dat er een duidelijke behoefte aan is in Brielle. Dat heeft misschien mede te maken met de manier waarop hij de avonden organiseert. Er wordt niet alleen een DVD met een opera vertoond; Hans kleedt de avond ook aan. Het begint al met de keuze van de DVD. “Van diverse opera’s heb ik verschillende opnamen. In sommige gevallen is het moeilijk kiezen. Of het geluid is prachtig, maar het beeld is erg korrelig of de voorstelling is uit de kunst, maar de Nederlandse ondertiteling ontbreekt. Het belangrijkste vind ik dat de uitvoering van een opera er goed moet uitzien. Daar gaat het tenslotte om. Een opera probeert emoties over te brengen en als het op de juiste manier gespeeld en gezongen wordt, lopen de rillingen je over de rug. Vooral tijdens de pauze en na afloop vraag ik mensen wat ze van de opera verwachten of wat ze ervan vinden om zo het gesprek op gang te krijgen. Daarom houd ik van tevoren ook altijd een praatje. Ik vertel wat over de componist, over hoe de opera tot stand is gekomen, wat de achtergrond ervan was – soms was een opera politiek getint – en tot slot vertel ik meestel wat pittige schandaaltjes rond de opera en zijn componist; altijd leuk natuurlijk.”

Brielse operazangeres
Een live uitvoering van een opera heeft uiteraard nog meer te bieden. Hans wil kijken of dat haalbaar is. Niet in Brielle, maar met z’n allen met de bus naar Rotterdam of misschien beter, naar de wat kleinere schouwburg in Schiedam. “We hebben al wel een keer Graziella Frerichs, onze eigen Brielse operazangeres, in de Infimerie gehad. Ze heeft een paar aria’s gezongen en die klonken natuurlijk als een klok. Ten opzichte van een grote schouwburg heeft een Infirmerie zeker ook wat. Het is intiem, het geeft een clubsfeer en mensen komen elkaar tegen en praten met elkaar. In een schouwburg blijf je toch vreemden voor elkaar. In de Infirmerie wordt ook een sfeer geschapen door de vrijwilligers die elke avond, soms tot na twaalven, zich uitsloven om het ons naar de zin te maken. De dames zorgen voor hapjes en drankjes waardoor de toegang zeer laagdrempelig is. Daarom ook worden de opera’s in Brielle zo fantastisch ontvangen. Dank aan deze mensen! ”

De Infirmerie is dan ook in het nieuwe seizoen gewoon weer het theater voor de operavoorstellingen. Hans wil een programma samenstellen met uitsluitend populaire opera’s zoals Aida en Nabucco van Verdi, La Bohème, Madame Butterfly en Tosca van Puccini, de Parelvissers (Les pêcheurs de perles) en Carmen van Bizet. “Zo hoop ik het aantal bezoekers in positieve zin te kunnen beïnvloeden”, voegt Hans er eerlijkheidshalve aan toe. Hij kan niet anders dan constateren dat de liefhebbers van opera zich vooral onder ouderen bevinden. “Via het Maerlant College wil ik proberen de opera bij de jeugd onder de aandacht te brengen. Je moet tenslotte ook aan de toekomst denken.”